SINAR FM ‘KAWAN TANYA USTAZ JAWAB’ BERSAMA TELEKUNG SITI KHADIJAH 45


Segmen ‘Kawan Tanya Ustaz Jawab” di Sinar FM ini dibawakan khas oleh Telekung Siti Khadijah, Lambang Cinta Abadi.

Pagi di Sinar– Assalamualaikum Imam..

Imam Muda Asyraf–  Waalaikummussalam warahmatullah

Pagi di Sinar– Ni ada soalan soalan daripada Encik Ahmad Muzammil Kamal Bin Mohd Zaidi, soalan dia macam gini mam. Apakah hukum kita melihat seseorang lelaki yang berperwatakan wanita dan berpakaian seksi? Apakah kita boleh melihat mereka dan berjabat tangan dengan mereka?         

Imam Muda Asyraf– Hukum lelaki dengan lelaki dibenarkan. Apakah hukum bagi lelaki yang menyerupai wanita? Lelaki yang menyerupai wanita hukumnya tertakluk kepada lelaki pada asalnya. Walaupun dia pakai pakaian wanita, walaupun dia ada buat suntikan-suntikan tertentu, berperwatakan wanita, hukum tetap kembali kepada lelaki. Sebagai contoh, jika dia meninggal dunia, disempurnakan jenazahnya oleh orang lelaki. Cuma nya ada beberapa fatwa ulama berkenaan laki-laki ‘abrod’ atau laki-laki ‘jambu’. Ada sebab-sebab tertentu sebagai contoh di Pakistan  banyak cerita-cerita macam ni lah.ulama2 keluarkan fatwa tentang kebimbangan mereka kepada lelaki ‘Abrod’. Maksudnya, orang lelaki tengok ada selera. Jadi sebahagian ulama’ yang mana melarang antaranya tidur bersama. Ada ulama’ melarangnya tidur bersama, duduk satu selimut bersama dan sekiranya kita peluk, pegang, salam itu ada unsur-unsur syahwat, maka diharamkan walaupun dia lelaki. Tetapi kalau kita salam dan tidak timbulkan fitnah dan salam biasa, hukumnya harus. Sebab dia adalah lelaki Tapi kalau kita tengok dia pun macam semacam je, kita pun peluk bukan main, itu tidak dibenarkan.

Pagi di Sinar–  Terima kasih Imam.


Kredit kepada: Sinar

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

#HHKongsi: Dahsyatnya 6 April ini!

Dahsyat! Dahsyat! Dahsyat!

Apa yang dahsyat sangat ni? Telekung Siti Khadijah bakal menganjurkan jualan secara besar-besaran pada 6 April 2019 iaitu Jualan Mega #SKDahSedekad. Jualan Mega ini akan dijalankan di Putrajaya Marriott Hotel selama 1 hari sahaja.

Dahsyatnya Jualan Mega SK ini kerana #TeamSK ingin tawarkan kepada anda diskaun sehingga 60%. Orang ramai boleh kunjungi seawal jam 10 pagi sehingga 10 malam untuk menikmati pelbagai promosi menarik daripada Siti Khadijah, dan yang paling penting 20 produk terbaru SK juga bakal dipasarkan pada Jualan Mega SK ini! Dahsyatnya!

Jualan terbesar yang julung kali diadakan ini adalah bersempena sambutan ulang tahun ke-10 telekung Siti Khadijah. Jualan Mega juga dijalankan bagi menzahirkan rasa terima kasih kepada para pelanggan SK di atas kesetiaan dan sokongan mereka sejak tertubuhnya telekung Siti Khadijah pada tahun 2009. Di Jualan Mega SK juga anda boleh ‘cuci mata’ dan ‘memborong’ produk tempatan lain seperti jenama Rina Salleh Clothing, Hegira, dan Zleqha.

Antara aktiviti menarik sepanjang Jualan Mega SK ini ialah sesi ‘kotak misteri’ SK yang akan dikelolakan oleh pengacara Go Shop, Syakirin Husnal. Kalau anda nak tahu apa yang terkandung di dalam kotak misteri tu, kena lah datang ke Jualan Mega SK yang terbesar ini!

Tidak terikat hanya pada aktiviti jualan, bagi suami yang agak-agak boring tunggu para isteri anda shopping sakan tu, jangan risau! Pelbagai aktiviti menarik menanti anda seperti sesi perkongsian ilmu agama bersama ustaz jemputan, Da’i Adam & Imam Muda Asyraf. Bukan itu je, untuk anak-anak anda pula, kami sajikan ruangan permainan, dan yang paling menarik, Maskot Omar & Hana pun ada untuk menghiburkan anak-anak kecil anda. Haaa menarik kan?

Bag-A-Minute SK!

Anda mesti tertanya-tanya apa itu Bag-A-Minute ni kan? Sebenarnya anda boleh jimat wang sebanyak RM 800 hanya dalam masa 60 saat sahaja! Bagaimana? Senang saja!

  1. Beli shopping beg SK ‘Bag A Minute’ di HANYA di Online SK (terhad kepada 20 bag sahaja)
  2. Dapatkan beg ‘Bag A Minute’ yang telah dibeli di Online SK di Jualan Mega Sedekad SK dengan menunjukkan resit pembelian.
  3. Dengan menggunakan ‘Bag A Minute SK’, anda boleh mengambil produk SK kegemaran anda dalam masa 60 saat sahaja!
  4. Produk SK  yang diambil semuanya akan diberi diskaun sebanyak 60% ! Wow!

Jadi anda semua dah tahu apa yang dahsyat sangat kan? Para Muslimah yang belum merasai pengalaman mengenakan telekung Siti Khadijah sebagai kelengkapan solat anda, inilah masanya!

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

#HHKongsi: Dia Siti Khadijah….?

Assalamualaikum #FamilySK! Apa khabar semua? Lama rasanya HH tak borak- borak dengan anda semua. Ni haaa… saja lah HH nak tanya. Anda semua tau ke Hari Wanita Sedunia bila? Tahu tak tahu tak? 🙂

Okay lah, bagi anda yang tidak tahu, sebenarnya Hari Wanita Sedunia sebenarnya jatuh pada 8 Mac 2019.

Wanita diibaratkan seperti permaisuri dunia, bidadari syurga. Wanita pertama yang menjadi contoh ikutan ummah, Dia Siti Khadijah, secantik nama, secantik pekerti. Siti Khadijah RA merupakan isteri Nabi Muhammad SAW yang setia bersama-sama menyokong perjuangan Rasulullah SAW dalam menyerbarkan dakwah islam. Setuju ke setuju? 🙂

Bagi HH, selain Saidatina Siti Khadijah, seorang lagi insan yang merupakan wanita yang paling kuat dan tidak pernah kenal erti putus asa adalah ibu HH sendiri. Anda pula bagaimana?

Sempena Hari Wanita Sedunia, Telekung Siti Khadijah tidak terkecuali untuk mengadakan promosi bagi menghargai jasa & pengorbanan wanita. Setiap wanita selayaknya mendapat penghargaan dari insan yang tersayang. 

Promosi Dia Siti Khadijah yang bermula 1 hingga 11 Mac 2019 ini menawarkan diskaun sehingga 20% untuk produk SK yang terpilih. Promosi ini berada di Butik SK atau Online SK ya? Sudah pasti jawapannya adalah kedua-duanya, iaitu di seluruh butik SK dan Online SK! Haa lagi mudah la bagi anda. Tak payah pening kepala nak fikir kat mana nak beli kan? Pilih je Butik atau Online~ 🙂  

Bukan promosi SK la kalau tiada HADIAH PERCUMA untuk anda semua kan? Setiap pembelian bernilai RM 200 ke atas akan memiliki Diary Planner 2019 SK secara PERCUMA.  *sementara stok masih ada

Basic Atasan
Daania Atasan
Signature Limited Edition (LE)

Menangi Baucar Tunai SK sehingga RM1500 sempena promosi Dia Siti Khadijah!

Terma & Syarat:

  1. Baucar ini sah dengan pembelian melebihi RM 150 sahaja.
  2. Baucar terhad kepada 5 pemenang orang sahaja
  3. Hanya sah untuk satu transaksi dalam satu resit sahaja.
  4. Baucar ini tidak boleh digabungkan dengan pembelian lain.
  5. Baucar ini tidak boleh ditukar dengan wang ringgit.
  6. Baucar ini boleh ditebus di butik-butik SK & Online kecuali butik SK Isetan.
  7. Baucar ini sah dari 1 Mac hingga 30 April 2019 bagi transaksi seterusnya
  8. Baucar ini tidak sah bagi produk promosi & produk terbaru

Jadi tunggu apa lagi? Inilah masanya untuk anda hadiahkan produk premium SK kepada yang tersayang seperti ibu, kakak, isteri atau mertua anda.

Selesa beribadah dengan telekung SK, insan tersayang pun tersenyum~ 🙂

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

PELANCARAN MINISITE, DAHSEDEKAD.COM SEMPENA ULANG TAHUN SK KE-10 !

Peneraju telekung berinovasi di Malaysia, telekung Siti Khadijah mengorak selangkah kehadapan apabila tahun 2019 merupakan ulangtahun ke-10 penubuhannya. Sempena ulangtahun Siti Khadijah, pelbagai program dan aktiviti yang bakal diperkenalkan oleh #TeamSK bagi menghargai para penggemar telekung Siti Khadijah yang bergelar #FamilySK. Bagi tahun 2019, tema yang dipilih oleh #TeamSK ialah ‘kesetiaan’, sejajar dengan sokongan daripada #FamilySK sejak tahun 2019.

Dahsedekad.com merupakan laman sesawang mini pertama yang julung kali dilancarkan oleh #TeamSK istimewa sempena ulangtahun Siti Khadijah. Ianya telah dilancarkan pada 4 Januari 2019. Dahsedekad.com merangkumi segala aktiviti dan informasi berkaitan Siti Khadijah yang sudah meluaskan empayar perniagaan selama 10 tahun. Segala cerita dalam membangunkan produk SK dan penat lelah yang dilalui akan dipaparkan di dahsedekad.com kepada masyarakat.

Laman sesawang mini pertama SK ini juga akan menerapkan cerita di sebalik penghasilan telekung SK secara teknikal yang tidak pernah dikongsikan kepada #FamilySK sebelum ini. Ia juga akan membawa kepada perkongsian tentang insan yang bekerja keras di sebalik penubuhan perniagaan Siti Khadijah. Bermula Januari 2019, selama 4 bulan #TeamSK akan mengemaskini segala aktiviti/event SK di laman sesawang mini SK ini. Bertepatan dengan ulangtahun ke-10 SK, laman sesawang mini ini juga ingin mengupas tentang penglibatan SK yang telah menyumbang kepada ekonomi negara dan masyarakat melalui Program Tanggungjawab Sosial Korporat yang dijalankan sepanjang 10 tahun Siti Khadijah.

Selain itu, Siti Khadijah juga melancarkan logo baru sempena ulangtahun ke-10 SK. Logo baru itu simbolik dengan perjalanan Siti Khadijah dari awal penubuhan SK sehingga sekarang.
Ikuti coretan perjalanan SK yang bermula dari tahun 2009 hingga kini, pelbagai program korporat sosial yang dijalankan, dan melalui laman web mini ini dapatlah peminat SK mengenali Pengasas Siti Khadijah, Puan Hajah Padzilah Enda Sulaiman dengan lebih dekat hanya di laman sesawang mini dahsedekad.com.


Pengarah Pemasaran Siti Khadijah, Encik Mohd Munzir Aminuddin dan Pengasas Siti Khadijah, Puan Padzilah Enda Sulaiman di majlis Sidang Media dahsedekad.com, semalam~

“Alhamdulillah, pejam celik pejam celik sudah 10 tahun SK berada di industri ini. Saya sangat bersyukur kehadrat Ilahi kerana masyarakat yang saya gelarkan #FamilySK ini tidak pernah putus dalam menyokong produk tempatan kita sendiri. 10 tahun di dalam industri ini sudah pasti ada pengalaman pahit dan manis, namun itulah adat di dalam perniagaan. Apa yang penting, kena fokus dan terus maju ke hadapan untuk lebih berjaya dan teruskan kejayaan. Harapan saya untuk 10 tahun akan datang, SK akan menjadi pengeluar produk gaya hidup Muslim yang terbesar di dunia, selari dengan visi Siti Khadijah insyaAllah..”kata Puan Hajah Padzilah Enda Sulaiman, Pengasas Siti Khadijah

1000 TELEKUNG SK DIBERIKAN SECARA PERCUMA SEPANJANG TAHUN 2019

Sempena sambutan ulangtahun ke-10, #TeamSK juga akan menghadiahkan 1000 helai telekung secara percuma sepanjang tahun 2019. Ini adalah sebagai tanda penghargaan kepada semua #FamilySK yang sentiasa menyokong Siti Khadijah sepanjang 10 tahun ini. Terima kasih #FamilySK !

Menariknya dalam meraikan ulangtahun ke-10 SK ini, #TeamSK juga mencari kelainan dengan menerbitkan sebuah drama bersiri SK yang mengandungi 15 episod. Selepas berjaya menarik perhatian orang ramai dengan iklan Raya 2018 yang sangat menyentuh hati, drama bersiri SK ini akan dipertontonkan sekali lagi kepada semua rakyat Malaysia melalui siaran Youtube Siti Khadijah TV. Jalan cerita drama ini diinspirasikan daripada kisah benar yang dilensakan daripada 3 sudut yang berbeza yang berlaku di Siti Khadijah bermula dari tahun 2009 sehingga sekarang.

Sehubungan itu, #TeamSK ingin menjemput #FamilySK yang bertuah untuk menjadi VVIP di Malam Sedekad Siti Khadijah sempena ulang tahun ke-10 Siti Khadijah di Hotel Marriott, Putrajaya pada 5 April 2019. Penyertaan untuk menjadi jemputan VVIP Malam Sedekad Siti Khadijah adalah dengan menonton drama bersiri SK dan berpeluang memenangi tiket VVIP tersebut. Mereka yang menonton dan berjaya memenangi tiket tersebut juga akan dapat telekung SK secara percuma.

Ikuti langkah-langkah mudah untuk dapatkan tiket VVIP Malam Sedekad Siti Khadijah 

1. Tonton drama bersiri pertama Siti Khadijah di DahSedekad.com dan dapatkan KATA KUNCI di setiap episod drama bersiri SK.

  1. Hantarkan KATA KUNCI setiap episod tersebut di DahSedekad.com
  2. Jawapan yang tepat dari episod 1 hingga episod 15 akan berpeluang mendapat tiket VVIP ke Malam Sedekad Siti Khadijah pada 5 April 2019.
    Contoh jawapan: EPISOD 1 SKSedekadDah
    *Tertakluk kepada terma dan syarat.

PERTUNJUKAN FESYEN & MALAM PENGHARGAAN DI MAJLIS MALAM SEDEKAD SITI KHADIJAH

Sebuah pertunjukan fesyen istimewa juga akan berlangsung pada Malam Sedekad Siti Khadijah pada 5 April 2019. Pelbagai koleksi produk Siti Khadijah yang baru akan diperagakan pada pertunjukan fesyen tersebut istimewa sempena ulangtahun ke-10 SK. Selain itu, #TeamSK juga akan memperkenalkan REKAAN BENTUK MUKA TERBARU telekung SK pada malam tersebut. Malam itu juga julung kali akan diadakan sebagai satu penghargaan kepada semua pihak seperti rakan media & blogger, para pembekal, vendor SK, kakitangan SK dan yang paling penting para pelanggan tetap SK yang setia dengan produk Siti Khadijah sejak tahun 2009. Majlis makan malam ini dijadikan seperti satu platform untuk lebih merapatkan hubungan ukhuwah antara satu sama lain.

JUALAN MEGA SEDEKAD SK

Sempena ulang tahun ke-10 Siti Khadijah, Jualan Mega Sedekad akan diadakan pada 6 April 2019, iaitu sehari selepasMalam Sedekad Siti Khadijah.
Jualan awal tahun 2019 ini akan diadakan Dewan Ballroom 2, Hotel Marriott, Putrajaya selama 1 hari sahaja bermula pada jam 10 pagi hingga 10 malam. Promosi Jualan Mega Sedekad ini istimewa dijalankan oleh #TeamSK sebagai tanda terima kasih dan sokongan #FamilySK selama 10 tahun. Pelbagai diskaun menarik menanti anda. #TeamSK juga teruja untuk mengeluarkan produk-produk SK yang baru untuk anda pada hari tersebut.

p/s: Jangan lupa dapatkan rangkaian produk Siti Khadijah di seluruh butik SK di Malaysia & Online SK hanya di www.sitikhadijah.com

This image has an empty alt attribute; its file name is image-1-1024x547.png
SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

#HHKONGSI: JOM TANYA SEBARANG KEMUSYKILAN/PERSOALAN ANDA KEPADA IMAM MUDA ASYRAF!

Assalamualaikum #FamilySK

Bermula tahun 2019, anda boleh bertanyakan sebarang kemusykilan/soalan kepada Imam Muda Asyraf dengan memasukkan KOD ISTIMEWA daripada Siti Khadijah ke laman web Sinar.my

Selepas masukkan kod istimewa SK itu, anda boleh ajukan soalan terus ke laman web Sinar.my. Bagi anda yang bertuah akan memenangi Baucar SK bernilai RM 200! Hanya dengan bertanyakan soalan kepada Imam Muda Asyraf. Jadi jangan lepaskan peluang untuk bertanyakan apa-apa soalan berkenaan hukum atau agama kepada Imam Muda Asyraf, dan beliau akan menjawab soalan anda di segmen Kawan Tanya Ustaz Jawab di Sinar.


Masukkan kod istimewa SK ini sebelum ajukan soalan anda ke Sinar.my & anda berpeluang memenangi Baucar SK bernilai RM 200 daripada Siti Khadijah!


Segmen ‘Kawan Tanya Ustaz Jawab’ dibawakan oleh telekung Siti Khadijah, Lambang Cinta Abadi~

p/s: Jangan lupa dapatkan rangkaian produk Siti Khadijah di seluruh butik SK di Malaysia & Online SK hanya di www.sitikhadijah.com

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

#HHKongsi: Transformasi Imej Dengan Busana Kebangsaan

Pakar budaya, Tenas Effendy (1989) yang telah mengumpul ungkapan orang tua dari daerah Riau, daerah rumpun Melayu yang terdekat dengan Malaysia menggambarkan Baju Kurung ialah baju kurung Teluk Belanga di mana jahitan tulang belut menghiasi bahagian leher yang halus dan rapi. Katanya, pakaian ini adalah pakaian yang sopan untuk di pakai wanita untuk menghadiri pelbagai majlis dan adat.

 Pengertian ‘kurung’ itu sendiri mempunyai persamaan dengan konsep pakaian menutup aurat atau anggota tubuh badan. Ciri-ciri ini menepati dengan konsep berpakaian cara Melayu selepas kedatangan Islam. Pada akhir abad ke-19, baju kurung ini telah diberi sentuhan baru dan diberikan nama khas iaitu baju kurung teluk belanga oleh Sultan Johor dan ianya kekal sehingga kini diangkat menjadi baju rasmi negara.

Tamadun sesuatu bangsa selalunya dapat dilihat pada warisan seni budayanya. Ini melambangkan identiti sesebuah negara. Warisan budaya ini harus dikekalkan kerana ianya mempunyai identiti yang tersendiri. Keunikan pakaian kebangsaan kita harus terus kekalkan.


Dapatkan baju kurung yang patuh syariah dan selesa dari Kurong.co keluaran Siti Khadijah~


Bukan itu sahaja, ia dapat melahirkan penampilan yang selesa mata memandang dari kepala hinggalah ke hujung kaki. Pakaian adalah cerminan diri seseorang individu. Seharusnya kita menjadi penyambung warisan budaya bangsa dengan membentuk penampilan yang sopan dengan sopan dengan berbusana kebangsaan.

Kita harus bersatu membangun industri busana dan tekstil warisan bangsa untuk mengekalkan identiti bangsa dan negara di mata dunia. Kita perlu terus aktif berusaha mengekalkan busana bangsa dalam pelbagai acara dan majlis agar pakaian dan fabrik pakaian dapat dipertingkatkan mutu pembuatan dengan berbagai inovasi untuk kegunaan masyarakat. Jangan biar busana kebangsaan kita dipinggirkan dan kita harus mampu melaksanakan peranan ini.

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Bolehkah kita Puasa 10 Muharram (Asyura) Tanpa Berpuasa pada 9 Muharram?

Puasa Asyura merupakan satu amalan puasa sunnah Rasulullah yang dilaksanakan pada tanggal 10 Muharram. Keistimewaan Bulan Muharram dimulai tanggal 1 Muharram adalah berkaitan dengan peristiwa hijrahnya Rasulullah SAW dari Mekah ke Madinah. Baginda juga menyebut bulan Muharram adalah bulan yang istimewa dan menyeru umatnya agar memperbanyakkan amalan ibadah, dan salah satu darinya ialah dengan berpuasa.

 

Hukum Puasa Pada 10 Muharram (Asyura) Sehari Saja?

  • Ulama Hanafiyah menegaskan bahawa makruh hukumnya jika berpuasa pada tanggal 10 Muharram sahaja dan tidak berpuasa pada tanggal 9 Muharram atau tidak diikutkan dengan puasa tanggal 11-nya.
  • Pun begitu, ulama Hambali tidak menganggap ianya makruh jika berpuasa tanggal 10 Muharram sahaja. Juga disebutkan oleh Imam Nawawi, bahawa Imam Asy Syafi’i dan ulama Syafi’iyyah, Imam Ahmad, Ishaq dan selainnya mengatakan bahawa disunnahkan berpuasa pada hari kesembilan dan kesepuluh sekaligus; karena Nabi shallallahu ’alaihi wa sallam berpuasa pada hari kesepuluh dan berniat (berkeinginan) berpuasa juga pada hari kesembilan.
  • Sebahagian ulama mengatakan bahawa sebab Nabi Muhammad SAW bepuasa pada hari kesembilan dan kesepuluh agar tidak tasyabbuh (menyerupai) orang Yahudi yang hanya berpuasa pada hari kesepuluh saja. Dalam hadis Ibnu Abbas juga terdapat isyarat mengenai hal ini.
  • Ulama Hanafiyah dan Syafi’iyah berpendapat sunnahnya berpuasa pada 11 Muharram hanya bagi mereka yang tidak sempat berpuasa pada 9 Muharram. Bahkan disebutkan oleh Asy Syarbini Al Khotib, Imam Syafi’i dalam Al Umm dan Al Imla’ mengatakan bahawa disunnahkan berpuasa tiga hari sekaligus, iaitu pada 9, 10 dan 11 Muharram.

Jadi, tidaklah makruh jika kita melaksanakan puasa Asyura hanya pada 10 Muharram sahaja. Jika tidak sempat berpuasa pada 9 & 10 Muhara, anda boleh berpuasa pada 10 &11 Muharram, agar puasa Asyura tersebut tidak menyerupai puasa orang Yahudi. 🙂

 

Kredit kepada: Rumaysho.com

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Cuaca Panas Terik Di Tanah Suci Mekah? Ikuti 7 Tips Kekal Segar Ketika Menunaikan Haji

Ibadah Haji adalah wajib bagi setiap umat Islam yang mampu dari segi tahap kesihatan serta kewangan untuk menunaikannya dengan mengunjungi dan melaksanakan beberapa amalan di beberapa tempat di Mekah serta kawasan yang berhampiran de­ngannya pada musim haji iaitu pada bulan Zulhijah.

Walau bagaimanapun sering kita terdengar ada jemaah haji yang jatuh sakit semasa menunaikan haji ekoran cuaca panas terik di Tanah Suci Mekah.

  1. Pakai mask
  • Setiap kali anda ingin keluar masuk dari bilik anda sama ada keluar sekejap ataupun ke Masjidil Haram.
  • Bakteria tidak sihat banyak berlegar-legar di dalam kawasan hotel memandangkan kawasan yang tertutup.
  • Pakailah walaupun anda tidak merasa selesa demi menjaga kesihatan anda. Kalau dah terkena penyakit batuk sekalipun pakai ‘mask’ supaya dan tidak memudaratkan jemaah yang lain.

  2. Banyakkan minum air kosong

  • Terpulanglah minum air zam-zam ataupun belilah air minuman di kedai runcit.
  • Jangan sesekali minum air tadahan paip walaupun sudah masak (lihat post saya sebelum ini berkenaan air minuman).
  • Air suam ke, air sejuk ke atau air panas tiada masalah. Ais bukan penyebab utama jemaah akan batuk. Minum air sejuk untuk menyejukkan badan inshaAllah. Sebelum minum air zam-zam berdoalah semoga mendapat menyembuhkan sebarang penyakit dalam badan kita.

  3. Memakai kaca mata gelap

  • Memakai kaca mata gelap juga dapat mengelakkan dari sakit kepala dan pening kepala.
  • Lantai Masjidil Haram yang putih menyebabkan silauan luar biasa terkena mata kita.
  • Beli saja yang harga sederhana, tak mahal dan tak murah untuk memelihara mata dan mengelakkan dari pening kepala ketika berjalan pada waktu panas terutama hari jumaat.
  • Pasti ada yang terlewat sampai jalan dah tutup terpaksa solat pula atas jalan tar yang panas. Sampai menggigil kaki ketika solat dek panas yang melampau. Betul?

4. Banyakkan makan buah oren

  • Makan buah oren jika cuaca panas? Ya! Buah oren kaya dengan vitamin C tau. 🙂
  • Belilah sekurang-kurangnya 5-6 biji di kedai runcit yang berdekatan.
  • Lebih mulia jikan anda dapat membeli lebih dan sedekahkan dalam peti sejuk bilik penginapan.
  • Pada waktu lepas isyak sebelum tidur potong buah oren dan jamu teman-teman sebilik sambil-sambil sembang beramah-mesra.

     5. Sejadah/kain dibawa sebagai lapik untuk ke Masjidil Haram 

  • Jangan biasakan kepala kita terdedah kepada sinaran terik matahari ya. Sentiasa lapik kepala dengan sesuatu ketika cuaca panas terik.
  • Boleh pengsan nanti. Nak selesa lagi bawa tuala dan basahkan letak di kepala dan sapu muka beberapa kali ketika berjalan ke masjid dan lain-lain tempat. Nak selesa lagi gunakan payung untuk mengelakkan sinaran terik matahari.

   6. Kurangkan berjalan di bawah terik matahari.

  • Umum mengetahui jika kita berada di Tanah Mekah, kita memang  tidak boleh  nak mengelakkan daripada sinaran matahari yang terik
  • Namun kita mampu untuk mengawal diri kita berjalan pada waktu panas terik.
  • Sebagai contoh, anda boleh pilih waktu yang sesuai untuk solat waktu ke masjid. Waktu tengahari solat berjemaah di surau penginapan masing-masing. Pada sebelah petang pula barulah ke Masjidil Haram sampai Isyak.

 7. Minum susu masam/laban

  • Kebanyakkannya dijual di kedai-kedai runcit saja.Banyak dijual di kedai runcit sahaja
  • Jika anda tidak biasa minum susu masam campurkan dengan jus buah-buahan bagi sedap sedikit.
  • Laban ini dapat menurunkan suhu badan anda.

Admin doakan semoga semua tetamu Allah yang menunaikan haji tahun ini agar dipermudahkan segala urusan ibadah di Tanah Suci Mekah dan mendapat haji yang mabrur serta selamat pergi dan selamat kembali ke tanah air. 🙂

 

 

Kredit kepada: Says.com

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

AIM cawangan Barat Laut beli 1200 Telekung Siti Khadijah

Pada 5 Julai 2018, #TeamSK telah dijemput ke Majlis Sambutan Aidilfitri Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM). Majlis Sambutan Aidilfitri itu dijalankan dengan penuh meriah dengan kehadiran wakil-wakil dan ahli-ahli AIM cawangan Barat Laut yang lebih mesra dipanggil sebagai “Sahabat”

Pihak Telekung Siti Khadijah yang diwakili oleh Ketua Bahagian Perkhidmatan Korporat, Puan Junaidah Mohd Yusoff berbesar hati dan mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak AIM cawangan Barat Laut kerana menjemput #TeamSK ke Majlis Sambutan Aidilfitri AIM cawangan Barat Laut 2018.

Puan Junaidah menyampaikan ucapan di Majlis Sambutan Aidilfitri Amanah Ikhtiar Malaysia (cawangan Barat Laut)

Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) telah memilih Telekung Siti Khadijah dan membeli dengan kuantiti sebanyak 1200 pasang telekung. Pastinya pihak AIM tidak salah memilih jenama Telekung Siti Khadijah kerana SK mementingkan kualiti produk pada tahap yang terbaik dan tahun demi tahun ianya juga semakin mendapat tempat di hati Muslimah yang mementingkan keselesaan ketika beribadah. Walaupun sering dikritik dek kerana harganya yang agak tinggi, namun ianya berbaloi dan seiring dengan kualiti premium telekung SK itu sendiri.

Suasana sekitar Majlis Sambutan Aidilfitri AIM cawangan Barat Laut yang berlangsung di Dewan Sri Bernam, Sg Besar~

Puan Junaidah juga berkata, sebenarnya pelbagai peluang bekerjasama boleh dijalinkan antara Telekung Siti Khadijah dan pihak Amanah Ikhtiar Malaysia melalui pelbagai cabang. Sebagai contoh, Siti Khadijah mempunyai Kolej Seni Jahitan. Kolej Seni Jahitan Siti Khadijah ini dibuka kepada sesiapa sahaja yang berminat dan kursus ini mempunyai kursus bagi jangka masa yang pendek dan jangka masa panjang.

“Dengan adanya kursus Seni Jahitan oleh Siti Khadijah, mana lah tahu para sahabat AIM dapat mengasah bakat dalam bidang penjahitan, dan tidak mustahil akan mengeluarkan jenama pakaian atau telekung sendiri pada masa akan datang, namun jangan dititru produk-produk tempatan yang sudah sedia ada pula”  

Puan Junaidah Mohd Yusoff, Ketua Jabatan Perkhidmatan Korporat Siti Khadijah Holding Sdn Bhd

 

Sebelum mengakhiri ucapan beliau, Puan Junaidah berharap agar jalinan kerjasama antara pihak Siti Khadijah dan Amanah Ikhtiar Malaysia akan terus berkembang pada masa akan datang. Beliau selepas itu mengakhiri ucapan dengan mengucapkan Selamat Hari Aidilfitri Maaf Zahir & Batin kepada semua sahabat Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) cawangan Barat Laut.

 

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Adab Mengunjungi Rumah Terbuka?

Assalamualaikum #FamilySK. Masih dalam mood beraya ke tu? Pastinya musim perayaan ni ramai dalam kalangan kita yang berkunjung ke rumah sanak-saudara dan sahabat handai kan? Tak kurang juga yang membuat rumah terbuka atau ‘open house’. Mesti riuh kan bila kita ke open house. Yelah dengan gelagat anak-anak kecil kita lagi kan. Pada entri kali ini, saya terpanggil untuk menulis tentang adab-adab yang boleh kita praktikkan apabila kita berkunjung ke mana-mana rumah terbuka di musim perayaan ini. 🙂
Rasulullah mengajar kita contoh mengenai keindahan dalam hubungan kemasyarakatan. Sikap keterbukaan  sangat terserlah dengan sering menziarahi ahli keluarga dan jiran berlainan agama apabila ada kematian, menghadiri jamuan makan mereka dan menziarahi orang sakit.

 

Allah berfirman yang bermaksud:

“Wahai umat manusia! Sesungguhnya KAMI menciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan dan KAMI menjadikan kamu pelbagai bangsa dan suku puak, supaya kamu saling berkenalan. Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah adalah orang yang paling takwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mendalam Pengetahuan-Nya.” (Surah Al-Hujurat; Ayat 13).

#1 NIAT & TUJUAN YANG BETUL
  • Perkara pertama yang perlu dititik beratkan adalah berkaitan dengan niat dan tujuan.
  • Sepertimana yang kita ketahui, memenuhi undangan adalah baik dalam kehidupan bermasyarakat kerana dapat mengeratkan hubungan sillaturrahim, saling bermaaf-maafan sesama rakan, jiran dan keluarga.
  • Cuba elakkan dari menghadiri atau menziarahi rumah terbuka dengan niat dan tujuan seperti untuk menonjolkan diri dengan menunjuk-nunjuk dan berbangga dengan pakaian raya masing-masing.
#2 TEPATI MASA
  • Kedua ialah adalah berkaitan dengan masa.
  • Hadirlah pada waktu yang tepat dan patuhilah masa yang sudah ditetapkan oleh pihak tuan rumah.
  • Elakkan untuk hadir terlalu awal atau terlalu lewat dari masa yang sepatutnya.
#3 MENJAGA AURAT
  • Aurat juga memainkan peranan yang penting dalam menjaga adab ketika pergi ke rumah terbuka.
  • Pakailah pakaian yang bersesuaian dan selesa. Elakkan dari memakai pakaian yang tidak menutup aurat, menjolok mata sehingga mengundang perasaan tidak selesa tuan rumah dan para tetamu yang lain.
#4 MENGHORMATI TUAN RUMAH
  • Ketika sampai ke majlis rumah terbuka, beri lah salam kepada tuan rumah dengan penuh hormat dan mintalah izin untuk masuk ambal menghulurkan tangan kepadanya untuk bersalaman serta bertanya khabar.
  • Begitu juga apabila pulang nanti, janganlah terus pergi begitu sahaja, bertemulah tuan rumah terlebih dahulu untuk meminta izin berundur
  • Juga jangan lupa untuk mengucapkan terima kasih atas jemputan dan hidangan yang disediakan tun rumah.
  • Mendoakan agar sentiasa  murah rezeki dan diberkati usia mereka sekeluarga.
#5 JAGA AKHLAK & TINGKAH LAKU
  • Akhlak dan tingkah laku haruslah dijaga semasa berada di majlis rumah terbuka.
  • Sewajarnya dielakkan daripada bersikap bangga diri dan bersikap menunjuk-nunjuk, sombong, riak, dan takabbur.
  • Rendahkanlah suara ketika bercakap agar tidak menganggu perbualan tetamu yang lain.
  • Kawal pandangan mata semasa berkunjung ke rumah terbuka. Janganlah pula melilau-lilau memandang dan meneroka rumah tuan rumah ikut sesuka hati sahaja sehingga ke bilik tidur mereka.
  • Peliharalah diri daripada perlakuan dan tindakan yang tidak baik sewaktu menziarahi kerana perbuatan tersebut boleh mengganggu ketenteraman atau tidak disenangi oleh tuan rumah.
#6 JAGA ADAB KETIKA MENJAMU SELERA
  • Setiap kali menghadiri rumah terbuka, sudah pasti akan ada pelbagai juadah yang disediakan oleh tuan rumah untuk para tetamu yang hadir.
  • Adab makan perlu dijaga dan janganlah makan secara berlebihan.
  • Ambil apa yang anda rasa perlu sahaja dalam kuantiti yang sedikit.
  • Elakkan daripada membazir kerana membazir itu adalah amalan syaitan.
  • Sekiranya anda mempunyai penyakit dan alahan, makanlah makanan yang sihat dan tidak melanggar pantang.
 
#7 ELAKKAN DARIPADA MEMBAWANG/MENGUMPAT
  • Elakkan dari menjadikan rumah terbuka sebagai tempat untuk berkumpul dan mengumpat tentang hal orang lain. Selepas pulang dari rumah terbuka pula janganlah membanding-bandingkan kelebihan dan kekurangan setiap rumah yang dikunjungi.
  • Sama ada dari segi layanan, kemewahan, perhiasan atau makanan yang dihidangkan. Namun sebagai tetamu, kita haruslah bersyukur dengan apa yang tuan rumah sediakan.
#8 JANGAN LUPA SOLAT
  • Ketika sibuk menghadiri majlis-majlis rumah terbuka, janganlah sehingga melalaikan untuk menunaikan solat 5 waktu.
  • Utamakanlah solat dan cuba singgah terlebih dahulu di mana-mana masjid/surau berhampiran setelah masuk waktu solat. Ini akan memudahkan urusan perjalanan dan masa kita akan lebih diberkati Allah.
 Rasulullah bersabda yang bermaksud,

 “Sesiapa meninggalkannya (solat), maka sesungguhnya ia telah kufur (mengerjakan perbuatan orang kafir).” (Riwayat Ibnu Hibban; At-Targhib 1:348).

#9 MEMENDEKKAN TEMPOH ZIARAH
  • Cuba elakkan daripada duduk terlalu lama ketika berkunjung ke rumah terbuka.
  • Jangan biarkan sehingga tuan rumah berasa tidak selesa, lebih-lebih lagi jika pada hari itu terdapat ramai tetamu yang hadir dan terhad tempatnya.

Haaa dah tau kan adab-adab ketika pergi ke rumah terbuka? Jadi, di musim perayaan ni, berpada-pada lah ya. Lagi satu, jangan makan berlebihan ketika beraya di rumah terbuka. Bukan apa, takut ada yang tak masuk kerja pula sebab sakit perut! 🙂

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE